The little bird design

Töklámpás-készítés 6 lépésben

2017. október 22. - Adél Kecskeméti

A töklámpás készítését általában az angolszász ünnephez, Halloweenhez kötik, pedig a tökfaragás Magyarországon sem mostanság lett trendi...

tokfaragas1.jpg

Az erről szóló történet olyan régi, hogy egészen az Árpád-házi királyig, Salamonig nyúlik vissza. A bácsi trónviszályban állt unokatestvéreivel, Gézával, illetve annak halála után Lászlóval. Salamon csak látszólag fogadta el Lászlót, mint magyar királyt, annak érdekében, hogy megtarthassa királyi címét és udvartartását. Azonban a királyi udvarban sem hagyta nyugodni az, hogy nem övé a trón, ezért terveket szőtt visszaszerzésére. László biztonsági okokból a visegrádi vár tornyába záratta. Az őröknek parancsba adta, hogy töklámpásokkal világítsák ki a tornyot, hogy éjszakai is könnyen szemmel tudják tartani a rabot. Azonban "díszkivilágítás" nem csak az őröknek kedvezett, hanem a Dunán hajózóknak is támpontul szolgált. Innen ered a mondás: "Fénylik, mint Salamon töke".

A történelmi gyorstalpalót a fenti képen látható tök kifaragásának lépéseivel folytatom.

Hozzávalók: (Adél-féle lista)

- fekete filctoll - kisebb kés - nagyobb kés - sniccer - kanál - merőkanál - egy mélyebb tál - nedves törlőkendő

+ a faragás során derült ki, hogy nem árt, ha közelbe készítesz ragtapaszt is

1.lépés

A tök megvásárlása. Előnyös, ha úgy indulsz beszerző útra, hogy a minta már ki van választva. Így sokkal könnyebb megtalálnod az ideális tököt.

2. lépés

Megvan a tök/rajzolás. Filctollal rajzold fel a mintát, így könnyebb nekilátni a faragásnak. Először a kalapját vágd ki, azután a legundibb rész jön: a tököt szabadítsd meg belső tartalmától...

tokfaragas2.jpg

tokfaragas3.jpg

3. lépés

A tök kipakolása. Én ehhez először kanalat használtam, hogy kikaparjam a trutymákot, majd ezt merőkanállal kiemeltem egy tálba. Jól tisztítsd meg te is a belsejét, mert ami benne marad, hamar belebüdösödik.

4. lépés

A tök faragása. Ahogy a videóban is elmondtam, a vágás előtt sniccerrel körbe karcoltam a megrajzolt mintám (több helyen olvastam, hogy könnyebb az érdemi faragás). Ezt követően pedig a kisebb késsel kivágtam/faragtam a tököm. Ha átmenetes a mintátok, akkor nagyon óvatosan essetek neki, mert könnyen reped a húsa.

Ha "baleset ér" és véletlenül kitörik egy olyan alkatrész, ami elengedhetetlen a tökéletes művedhez, akkor fogpiszkáló segítségével rögzíteni tudod a megfelelő helyen.

tokfaragas20.jpg

tokfaragas21.jpg

5. lépés

Tisztítás. Én nedves törlőkendőt használtam.

tokfaragas19.jpg

6.lépés

Várod az estét, hogy a töklámpásba helyezett mécseseket meggyújthasd. Gyönyörködj munkádban, légy büszke magadra, főleg ha sikerült sérülések nélkül megúsznod a faragást. Megnéznéd, milyen lett az én tököm esti fényben? A videóban megmutatom:

 blog_alairas2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://thelittlebirddesign.blog.hu/api/trackback/id/tr5113048900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jerico 2017.10.24. 07:05:30

Ez hasznos volt. Egy hét és október 31-én itt a Halloween. En meg fogok neki a fiammal a tökfaragásnak. De ez a poszt ad némi segítséget hozzá. Köszi!

Adél Kecskeméti 2017.10.24. 07:14:10

Örülök, hogy hasznosnak találtad a bejegyzést. Sok sikert, jó szórakozást a tökfaragáshoz ;)
süti beállítások módosítása